יום שני, 10 בינואר 2011

יין ישראלי- אזורי יין בישראל -וסקירה על יקבים ישראלים


תעשיית היין בישראל מתחלקת לשלוש תקופות.הראשונה בתקופת מלכות דוד כאשר שילה הייתה איזור
היין של ישראל ובעצם ממלכת דוד יצרה הרבה מאוד יין ויש האומרים כי אנשים שתו יין כמים .
 התקופה השנייה הייתה תקופת בה הברון רוטשליד רצה כי היהודים בארץ יתפרנסו על ידי גידול גפנים .
ויצור יין.ותקופה זאת נמשכה עד שנות השמונים של האלף האחרון . בשנים אילו הוקמו יקביי רמת הגולן.
 אשר למעשה הביאו את המהפכה בתעשיית היין במדינת ישראל .אם עד שנות השמונים של האלף שעבר רוב השטחים בהם היו נטועים כרמים של ענבים ליצור יין היו הענבים מזני ענבים מסוג קריניאן או מזן הפטיט סירה המסורתיים .והם נשתלו עוד בתקופתו של הברון דה רוטשליד.זנים אילו לא היו הזנים האצילים או המובחרים ביותר.
אין להאשים את הברון דה רוטשליד כי כוונתו היתה טובה.שתילי הגפנים הגיעו מהודו .וזאת בגלל מחלה אשר תקפה את שתילי הגפנים .שמה של התולעת היה פילקסורה .ושם זה מעלה פחד גדול במגדלי הענבים ליצור יין.
 בגלל זני הענבים וכן בגלל אי התאמה של הגפנים לקרקע.ובכלל נושא עשיית היין בצורה מיקצועית
האיכות של היינות הייתה בינונית ואני מדבר על מספר יקבים אשר למעשה די שלטו בתעשיית היין.
כמו יקביי כרמל אשר נחשבו לגדולים ביותר או יקביי בינימינה או יינות הברון אשר בהמשך נהפכו ליינות תשבי או ייקביי אליעז  או היקב הותיק ביותר יקב  אפרת או יקב מוצא.
כמו שהזכרתי בשנות השמונים התאגדו מספר מושבים וקיבוצים והקימו את יקביי רמת הגולן.וזאת לאחר
שהגיע מאיזור קליפורניה מומחה יין אשר בדק את האדמה הבזלתית ברמת הגולן .וקבע כי זאת אדמה נהדרת לגידולי יין.
יחד עם זאת סוף סוף נשתלו זני ענבים אצילים כגון קברנה סובניון .מרלו.ומאוחר יותר סירה.זאת מבחינת
זני הענבים האדומים מבחינת זני הענבים הלבנים נשתלו זנים כמו השרדונה או סובניון בלנאן.ומאוחר יותר גם גוורצטרמינר.אשר  התחבב מהר מאוד על  הטעם הישראלי.
את תעשיית היין ואזורי היין בישראל אפשר לחלק לשבע אזורים והם איזור רמת הגולן בו בולטים היקבים בראש יקביי רמת הגולן אשר מיצר  כ-45 סוגי יינות שונים אדומים ולבנים מסדרות שונות.
 יינות הדגל של יקביי רמת הגולן הם קצרין אדום וקצרין לבן ובנוסף שנה האחרונה יצא גם הרום 2006
יין אדום אשר כתוצאה מיצור מועט של היין היין הפך מייד ללהיט בקרב חובבי היין
יקב נוסף הבולט באיזור רמת הגולן הוא יקב שאטו גולן עם יינות בולטים כמו אליעד או עוג שניהם יינות אדומים נהדרים ואם יין לבן בשם גשם או הסובניון בלאן של היקב.
 יקב נוסף בולט באיזור רמת הגולן או ליתר דיוק במושב קידמת צבי הוא יקב בזלת הגולן אשר מצטיין ביינות הקברנה סובניון שלו ובנוסף ליינות המרלו אשר יצר לאחרונה.
 יין הדגל של יקב בזלת הגולן הוא חושנייה יין נהדר ומרשים.
יקב נוסף הבולט באיזור הוא יקב פלטר אשר מייצר יינות אדומים ולבנים נהדרים יין הדגל של יקב פלטר הוא מסדרת טי סלקשיין והוא הקברנה פרנק .
האיזור הבא הוא הגליל ובאיזור זה אפשר לציין את יקב דלתון אשר מייצר מגוון גדול של יינות אדומים ולבנים יין הדגל של היקב הוא היין מכרם מירון מזן קברנה סובניון בנוסף יש לציין את היין אשר נקרא מתתיה שהוא יין מאוד יחודי ביקב דלתון יש ייננית בין יחידות בארץ וביין אפשר להרגיש מגע עגול של יד אישה .
 יקב נוסף בולט באיזור הוא יקב הרי גליל מקיבוץ יראון שהוא למעשה יקב אח ליקביי רמת הגולן היין הבולט ביקב הוא יראון
באיזור הגליל התחתון יש לציין את יקב תבור אשר יין הדגל שלו הוא מסחה.
 ובנוסף יש לציין יקב מאוד חשוב בגלל תרומתו לקהילה ובגלל איכות היין הנהדרת וזהו יקב טוליפ
אשר יין הדגל שלו הוא טוליפ רזרב אשר זכה בהרבה מאוד תחרויות
האיזור הבא הוא איזור הכרמל בו בולטים חמישה יקבים הראשון הוא המערה ויין הדגל שלו הוא המערה.
היקב השני הוא אמפורה  אשר נמצא ליד כרם מהרל ויין הדגל שלו הוא קברנה סובניון.
היקב השלישי הוא יקב תשבי הנחשב בין היקבים הגדולים במדינה יין הדגל של היקב הוא קברנה סובניון ספשייל רזרב  יקב תשבי מייצר גם יינות מחוזקים וגם ברנדי בין היחידים בארץ.
 היקב הרביעי באיזור הוא בנימינה אשר נחשב לאחד מארבעת היקבים הגדולים במדינה .
סידרת הדגל של יקביי בינימינה היא סידרת היינות אשר נקראת אבני חושן על שם האבנים אשר היו על אבנט הכהן הגדול בבית המקדש וכך לכל יין יש שם של אבן יקרה.מעניין מאוד וטעים מאוד.
היקב החמישי הוא יקביי כרמל הנחשבים למעט יקביי רמת הגולן ליקבים הגדולים והראשונים בתעשיית היין הישראלית  ולמעשה היקב הוא בעצם קואופרטיב יינות הדגל של היקב הם למייטד אדשיין 2004
ויין חדש אשר יצא במהדורה מוגבלת אשר נקרא מדייטרניין שניהם יינות אדומים אבל יש לציין כי יין של יקביי כרמל בשם קיומאי שירז שנת 2006 זכה במדליית זהב במונדיאל של היין העולמית תחרות אשר נקראת דיקנטר  כל הכבוד.

איזור הבא הוא יקביי השרון וגוש דן הבולטים הם.
 יקב מרגלית המייצר יינות איכות ברמה גבוהה מאוד.
 יקב רקנטי אשר נמצא באיזור התעשייה עמר חפר ויין הדגל שלו הוא רקנטי ספיישל רזרב המפורסם.
יקב ויתקין אשר מיצר יינות מזני ענבי יין ולוא דווקא מקברנה או מרלו אלא מזנים כמו פינו נואר או קריניאן והיינות מאוד מבוקשים.
יקב אלכסנדר אשר יין הדגל שלו הוא אלכסנדר הגדול.אשר זכה בהרבה פרסים על איכותו.
יקב ססלוב אשר נמצא בקיבוץ אייל ויין הדגל שלו הוא קברנה רזרב שנת 2005 .
 יקב אבידן אשר נמצא גם הוא בקיבוץ אייל ליד כפר סבא והיינות שלו זכו בתשבחות על ידי מבקר היין העולמי רוברט פרקר היין אשר זכה הוא יין אשר נקרא פול ויין יין אדום.
היקב האחרון הוא יקב בן חיים אשר נמצא בכפר א'זר ליד בית החולים תל השומר.
יין הדגל של היקב הוא קברנה סובניון גרנד רזרב שנת 2003 .

האיזור הבא הוא יקביי השפלה והבולטים הם.
 יקב ברבדו אשר נמצא בכרמי יוסף היינות המובלים של היקב הם קברנה סובניון ומרלו.
יקביי ברקן אשר נמצאים באיזור התעשייה בברקו והם נחשבים לאחד מחמישה היקבים הגדולים במדינה.
הסידרה המובילה של היקב היא סידרת היינות האדומים  סופרייר קברנה ומרלו.
היקב הבא הוא סגל אשר היינן המוכשר אבי פלדשטיין יצר את היין סגל לא מסונן  קברנה סובניון 2005.
יקב קלו דה גת היקב נמצא בקיבוץ הראל בדרך לירושלים היקב נחשב לאחד היקבים הטובים במדינה היינות אשר היקב מייצר הם נהדרים כאשר בראש מובלים היינות סיקרא סירה אשר נחשב לאחד משלושת היינות הטובים המיוצרים בארץ.
 יקב זאוברמן זהו יקב קטן הנמצא בגדרה והוא מייצר מעט מאוד בקבוקי יין כמה אלפים אבל היין מאופיין בשיטה מיוחדת הנקראת שיטת אמרונה היין בעל אחוז אלכוהל מאוד גבוהה יחסית ליין כ-15 אחוז ומחירו של בקבוק יין יכול לעבור 1000 שקלים.
 יקב פלם היקב נמצא ביער הקדושים ליד צומת אשתאול יינות הדגל של היקב הם קברנה סובניון רזרב ומרלו רזרב אבל היין המפורסם של היקב הוא פלם קלסיקו.
 יקב מוני היקב נמצא ליד מנזר דיר ריפאת מעל לקיבוץ צרעה ויינות הדגל של היקב הם סידרת הרזרב של היקב.היקב מייצר גם שמן נהדר.
יקב צרעה נמצא בקיבוץ צרעה ויינות הדגל של היקב הם שורש 2007  וכן גבעת חלוקים שניהם יינות אדומים .כמובן אין לשכוח את היין מיסייט הייל אשר יצר היינן רוני גימס אשר הלך לעולמו לאחר מחלה קשה.
 יקב עגור היקב נמצא במושב עגור  ליד קיבוץ הל''ה יין הדגל של היקב הוא קברנה סובניון שנת2005 שמירה מיוחדת יש לציין גם את היין הלבן אשר נקרא בלנקה.
היקב האחרון באיזור הוא יקב עמק האלה אשר שוכן בקיבוץ הל''ה היקב מייצר יינות איכות והסידרה המובילה היא סידרת v.c  קברנה .מרלו  בנוסף יש לציין את יין השרדונה הלבן של היקב הזוכה להרבה
תשבוחות.  
 האיזור הבא הוא ירושלים וחברון היקבים הבולטים הם.
 יקב אפרת או בשמו החדש טפרברג היקב נחשב ליקב ותיק אשר מייצר יינות למעמד הבינוני ובעיקר למיגזר הדתי בין היקבים הראשונים בארץ סידרת האיכות של היקב היא סידרת מירטא'ז
יקב קסטל היקב נמצא ברמת רזיאל והוא נחשב בין שלושת היקבים הטובים במדינה  יים הדגל שלו הוא גרנד ויין קסטל  אשר נחשב בין היינות הטובים ביותר אשר מיוצרים בארצנו יש לציין גם את הבלאן דה קסטל שהוא  היין הלבן ואת הפטיט קסטל שהוא האח הצעיר לגרנד ויין של קסטל בקיצור השמנה והסלטא. של יינות יקביי ישראל.

היקב האחרון באיזור הוא יקב יתיר המפורסם אשר הוא בבעלות יקביי כרמל .יין הדגל של היקב הוא יער יתיר אשר בכל תחרות שהיא תמיד חזר עטור פרסים ולמעשה  הוא נחשב כיין הטוב המיוצר בארץ ביחד עם  גרנד ויין של קסטל והקצרין של יקביי רמת הגולן.

 האיזור האחרון הוא יקביי הערבה ובאיזור זה יש לשים לב ליקב קדש ברנע אשר נממצא במושב קדש ברנע היין המוביל ביקב הוא יין מסידרת אלון .

זהי סקירה של יקביי ישראל ואזורי היין בישראל יש לציין כי תעשיית היין עשתה צעדי ענק אם ברמת איכות היין ואם בהתפתחות התעשייה .

 כל הזכויות שמורות לביטון דוד 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה