יום שישי, 14 בינואר 2011

מהו קוניאק ומהו ברנדי קצת על המשקה המובחר

רמי מרטן 1998
קוניאק הנסי רי'צרד

מהו קוניאק מאיזה .כיצד עושים קוניאק מה סימנים אשר מעידים על זמן היישון בחביות של כל סוג קוניאק .אילו סוגי קוניאק מפורסמים קיימים בארץ.
קוניאק


קוניאק היא שמה של עיר בת 2000 שנה .השוכנת בחוף המערבי של צרפת.צפונית לבורדו ורק הברנדי של איזור קטן זה ששטחו הוא 45000 דונם.ראשי להקרא קוניאק .וכל משקה שנוצר מחוץ למקום זה על אף שהוא בצרפת הוא ברנדי.ובקיצור כל קוניאק הוא ברנדי .אבל לא כל ברנדי הוא קוניאק.מקור השם ברנדי הוא מן המילה ברנט ויין שהפירוש הוא יין שרף. והוא מתאר בעצם משקה אלכולי שזוקק ממיץ ענבים שתסס. כלומר את היין הברנדי .מפיקים מיין לבן שזה עתה סיים את תהליך התסיסה.הענבים מהם עשוי הקוניאק הם סנט אמליון בתוספת כמויות קטנות של קולמבר ופול בלנש בלבד. את היין הזה מכניסים למיכלי נחושת גדולים בסיוע גופי חימום חשמליים ומביאים את הכובל שביין לנקודת רתיחה .מכיוון שכוהל רותח יותר מהר ממים ב- 78 מעלות עוברים לכלי קיבול שני .אדי הכוהל הופכים במגעם עם האוויר הקר לכוהל נוזלי .המרכז בתוכו את ארומת של מיץ הענבים ממנו מופק היין. הזרימה הראשונה מן המבשלה המכונה ראש היא חריפה מדי .ואילו הזרימה האחרונה היא הזנב והיא חלשה מדי .על כן פירמה המכבדת עצמה תשתמש רק בלב הכוהל המזוקק .המשקה המתקבל מן היין הרותח הוא שקוף כמו מים והוא מוכנס לחביות לפרק זמן הנע בין 2-40 שנה. החבית עשויה מעץ אלון מובחר .ובהדרגה הברנדי מקבל את צבעו השרוף .אך בכל זאת בכדי להבטיח שצבעו יהיה אחיד נוהגים להוסיף מעט צבע כרמל בלתי מזיק .באותה מידה נוהגים להוסיף לפעולת החבית גם מים מזוקקים בכדי להוריד את אחוז הכוהל מ- 70 מעלות ל-40 עד45 מעלות שהן מקובלות למרות אמצעי הזהירות הננקטים במרתפי המזקקות מתנדף הכוהל שבברנדי בשיעור של 3-5 אחוז בשנה לפי כך תוך 20 שנה לא תישאר אלא מחצית הכמות שהוכנסה לחבית . העובדה המסבירה מדוע כמויות קטנות מאוד של קוניאק ישן מוצאות את דרכן לשוק .כי בדרך כלל מוסיפים כל שנה לתוך החביות קוניאק צעיר יותר ובתערובת זותלוי במידה רבה טיב הקוניאק .אך אם לא יוסיפו לחבית הקוניאק קוניאק ממין משובח אלא יטליאו אותו בכל מיני סוגים ובכל מיני נוזלים .יצא מן החבית משקה מאוד לא מוכר. 



לסיכום קוניאק טוב תלוי בכמה מרכיבים טיב היין .בצורת הזיקוק ובמקצועיותו של המסטר בלנד.בטיב החביות וטיב המרתף .ברבות השנים התקבל הנוהג לסמן בקוד של גיל את בקבוקי הקוניאק v.s או 3 כוכבים שהוא סימון של גיל .כלומר הקוניאק או הברנדי הוא בין 3-5 שנים .והפירוש הוא מאוד מיוחד בתרגום מאנגלית.הסימון הבא הוא v.s.o.p בתרגום מאנגלית מאוד מיוחד זקן וחיוור. והקוניאק מיושן בחביות בין 8-15 שנה ובדרך כלל מסומן ב- חמש כוכבים .דרגה נוספת היא x.o והפירוש הוא אקסטרה אולד כלומר מאוד זקן או מאוד מיושן וקוניאק זה מיושן כ-25 שנה לפחות הפירמות הידועות בעולם כיצרניות קוניאק צרפתי הם רמי מרטין.הנסי .קורבזיה.מרטל . ביסקוויט.אוטרד.היין.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה