יום שבת, 8 בינואר 2011

יינות איטליה חלק א


איטליה היא יצרנית היין הגדולה בעולם.מתי התחילה תעשיית היין באיטליה. .ומה הם סיווגי היין באיטליה.
איטליה היא יצרנית היין הגדולה בעולם. באלפי יקביה ובאזוריה השונים מטרנטינו וואלטו-אדיג''ה בצפון. ועד דרום סיציליה בדרום . 

מייצרים האיטלקים כ- 6 מיליארד בקבוקי יין לשנה .לשם השוואה-בצרפת מייצרים כ- 5מיליארד בקבוקי יין לשנה .בספרד מייצרים כ- 4 מיליארד . 

בקבוקי יין לשנה. 

תעשיית היין באיטליה החלה לפני כ- 3000 שנה .בתחילה בדרומה של איטליה. 

באזורים סיציליה.קלבריה .בסיליקטה וקמפניה ובהמשך התפשטה תעשיית היין וגידול הגפנים עד לאזוריה הצפוניים של איטליה בטרנטינו ופיימונטה. 

קשה למצוא היום באיטליה איזור אשר לא מגדלים בו גפניםץ ולא מייצרים בו יין.במהלך כל תקופות ההיסטוריה החל מתקופת האימפריה הרומיתץ ובמהלך תקופת ימי הבניים ועת החדשהץ תפש ענף היין והגפניםץ מקום של כבוד הן מבחינה כלכלית ץוהן לאור חשיבות של תרבות השולחן האיטלקית. 

במהלך השנים ענף היין ספג מכות קשות בין עם זה מלחמות או בין עם זה מחלות אשר תקפו את כל אירןפה כמו מגיפת המזיקים והבוונה לתולעת הפילוקסרה אשר עשתה נזקים עצומים בכל אירופה. 

הענף היין והגפן החל להשתקם ולהתפתח אך ורק במהלך שנות השבעים של האלף הקודמת. 

היום איזורי היין השונים באיטליה מסווגים בדומה למקובל בצרפת . 



d.o.c. 

יינות המסווגים בסיווג זה מופקים מאזורים ותתי אזורים מוגדרים . 

מכרמים מוגבלי ייבול .ורק מזני ענבי יין המותרים באיזור. תוך שימוש מוקפד בכללים נוקשים מאוד בנושא. כמו ייצור היין על שלביו השונים . 

מרכיביו רמת האלכוהל ועוד. 



d.o.c.g. 

סיווג זה תואם את הסיווג v.a.o.c. צרפתי ומבטיח איכות גבוהה.בקרה והקפדה היינות המסווגים בסיווג זה מהווים כ- 10-11 אחוז היינות מייטב אזורי איטליה ולמעשה רק היינות הטובים שביינות איטליה זוכים לסיווג מכובד זה. 

i.g.t. היינות המסווגים בסיווג זה הם למעשה יינות באיכות בינונית עד טובה החסרים מספר מדדים מה שמונע מהם להיות מסווגים באיכות d.o.c . 

או d.o.c.g. לשני הסווגים האחרונים יש הגדרת איזור גיאוגרפית ואיכות מוגדרת ומוקפדת. 

v.d.t. 

יינות שולחניים רגילים ללא בקרה ופיקוח המייצג יינות שולחניים רגילים ופשוטים אין ספק בכך כי חקיקת חוקי היין וקביעת סוויג האיכות תרמו בעת האחרונה לשיפור אדיר באיכות היינות באיטליה ולמונטין שלהם. 



בנוסף יש לציין שני מושגים מאוד חשובים בנושא היין האיטלקי . 



cllassico-קלאסיקו 

הכוונה העומדת אחרי מושג זה היא. שמקור הענבים בתחום איזור הגידול המצוין על גני התווית לדוגמא. יינות קיאנטי קלסיקו. מופקים מהזנים הקלאסיים של איזור קיאנטי. אשר בטוסקנה .בנוסף לכך מקורם של הענבים מהם מופקים היינות. מכרמים באיזור קיאנטי קלסיקו .המהווה את חבל הארץ החשוב ואיכותי ביותר באיזור קיאנטי. הממוקם בין פירנצה לסיינה.וסמל התרנגול השחור מעיד על היותו של יין הקיאנטי קלסיקו אמיתי . 

risevva- ריזרבה 

יין המסווג כיין ריזרבה חייב להכיל רמת אלכוהל של 12.5 אחוז. לפחות וחייב בהתיישנות של כ-3 שנים. לפני שיווקו מתוכן לפחות שנה אחת בחביות עץ אלון. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה