יום חמישי, 9 בינואר 2014

קצת על ויסקי סינגל מאלט מקאלן




קצת מידע על מזקקת מקאלן - The Macallan
המקאלן הוא ויסקי סקוטי מאלט הממוקם באזור הספייסייד (Speyside) שבצפון סקוטלנד, האזור הפורה שבו נמצאות למעלה ממחצית מזקקות הוויסקי בסקוטלנד כולה.

מזקקת מקאלן הייתה אחת המזקקות הראשונות בסקוטלנד שקיבלה ...
רישיון רשמי לייצור וויסקי בשנת 1824, והיא לא השתנתה באופן מהותי עד היום. המזקקה יושבת גבוה מעל לנהר ספיי (Spey), כשהוויסקי שלהם נחשב בעיני רבים כוויסקי המאלט הטוב ביותר בעולם. מייקל ג'קסון, מבקר הוויסקי הבכיר בעולם, הצמיד לוויסקי את התואר ה'רולס-רויס של הוויסקי מאלט', כשהוא מצהיר בכך שוויסקי מקאלן הוא אחד המאלטים המוצלחים והמכובדים ביותר שמיוצרים בסקוטלנד.

בשנת 1824 הקים את המזקקה אלכסנדר רִיד, שקנה שטח אדמה במטרה להקים עליו חווה חקלאית, ובהמשך דרכו בחר להקים שם מזקקת וויסקי מאלט. ריד העסיק 7 עובדים, במשך הקיץ הם עבדו כחקלאים בחווה ובמשך החורף הם תפעלו את המזקקה. בזמן ההוא, בשנה טובה, הצליחה המזקקה לייצר כ-25,000 ליטרים של וויסקי, כמות בינונית במונחים של אותה תקופה. את הוויסקי שלו מכר ריד בכדי חרס מעוצבים שהכילו 5 ליטרים, ורק בשנת 1845, לאחר שבוטל המס על הזכוכית בסקוטלנד, החל לשווק בקבוקים קטנים ונוחים יותר.

כשהלך ריד לעולמו בשנת 1847, הועברה השליטה במזקקה לבנו. תשע שנים מאוחר יותר, לאחר שהבן נפטר, עברה המזקקה כמה ידיים, עם הזנחה קלה, עד שהגיעה לידיו של ג'יימס סטיוארט, אחד הבעלים של מזקקת גלן-ספיי. סטיוארט היה זה שהחליט שיש להקים ולחדש את מזקקת מקאלן, לעקוב אחרי יבול השעורה שמגיע למזקקה ולבדוק כיצד ניתן לשפר את מחסני היישון.

נסחרים בבורסה
בחצי הראשון של המאה ה-20 ויסקי מקאלן התיישן תמיד בחביות עץ אלון, שבעבר יושנו בהן יינות שרי מספרד, מסורת הממשיכה להתקיים עד היום. בשנת 1968 החלה מקאלן לראשונה להיסחר בבורסה וחלק ממניותיה נקנו בידי חברות אלכוהול גדולות. עם זאת, חלק מהמניות נשמרו תמיד לעובדי המזקקה ולשאר תושבי הכפר בו המזקקה שוכנת. בעקבות כסף שהגיע דרך המסחר בבורסה החלו לייצר במזקקה יותר וויסקי.

בשנת 1999 נמכרה חברת 'היילנד דיסטילרס', שבבעלותה מזקקת מקאלן, ל'קבוצת אדרינגטון' ב-601 מיליון ליש"ט. יש לציין כי הבעלים החדשים שמרו על תהליך ייצור הוויסקי ולא שינו אותו.

דוודי זיקוק קטנים וחביות שרי
במזקקת מקאלן משתמשים בדוודי הזיקוק הקטנים ביותר באזור הספייסייד, המיוצרים מנחושת בעבודת יד, וצורתם וגודלם המיוחדים גורמים לשומניות גבוהה יותר המגבירה את הטעם ויוצרת ויסקי כבד יחסית ועשיר מאוד.

מקאלן מתגאים בכך שהם משתמשים כל השנים בזן אחד של שעורה הנקרא 'Golden Promise', שמעניקה לוויסקי את הניחוח העשיר המפורסם שלו. מגוון סוגי השמרים המשמשים בתהליך הייצור אחראים למורכבות ולפירותיות של הוויסקי.
צבע הוויסקי של מקאלן הוא צבע העץ הטבעי, ללא תוספת קרמל כמו בסוגי וויסקי נחותים יותר. אגב, שלא כמו במזקקות אחרות שמכניסות את הוויסקי הבוגר שלהן לעוד שנה בחביות שרי, הוויסקי של מקאלן מבלה את כל תהליך היישון שלו בחביות השרי, וכך הוא מחובר יותר.

בשנים האחרונות הפכה מזקקת מקאלן לסינגל מאלט הסקוטי השלישי בגודלו והראשון מבחינת הכנסות. בשל הביקוש הרב והיקפי הייצור שגדלו לאין ערוך (כ-640 אלף קרטונים בשנה), קשה למזקקת מקאלן למצוא כל כך הרבה חביות שרי (האמת שאפשר להגיד כי תעשיית השרי 'מונשמת' בצורה מסוימת על ידי תעשיית הוויסקי). אי לכך, אל חביות השרי התווספו חביות ברבן אמריקאי ואליהן נוספו לאחרונה גם חביות עץ אלון חדשות לגמרי. תהליך זה יצר מספר סוגי ויסקי שונים וחדשים.

האצילות מחייבת
המקאלן מפורסם מאוד כמותג מאלט בפני עצמו, אך משתמשים בו גם כמרכיב חשוב בערבוב מספר מותגי ויסקי בלנדד כמו, פיימוס גראוס, בלנטיינ'ס, קאטי סארק, B&J, שיבאס ריגאל ועוד. בגלל הקלילות, האלגנטיות, האצילות והבשומת המתקתקה של הוויסקי, עקב היישון בחביות שרי, המקאלן מתאים לשתייני המאלט המתחילים, שקשה להם עם הטעמים המעושנים והמחוספסים המגיעים מאיי סקוטלנד.

למקאלן מגוון גדול של מותגי וויסקי, חלקם ותיקים מאוד וחלקם חדשים. אצל אספנים שונים ברחבי העולם ניתן למצוא בקבוקים המכילים ויסקי מקאלן שיושן 40, 50 ואף 60 שנה, ומחירם מאמיר בהתאם מיום ליום.



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה