יום שבת, 8 בינואר 2011

יינות איטליה -חלק ג


בהמשך ליינות איטליה חלק ב. הפעם נסקר את אחד מאיזורי היין החשובים באיטליה. איזור וונטו ונכיר שני יינות מאוד מפורסמים. אמרונה ויין מתוק הנקרא ריצוטו.
איזור וונטו ממוקם מדרום לאלטו אדיגה ולומברדיה ומצפון לאמילה רומנה וממערב לוונציה וממזרח לפימונטה . 

באיזור זה מייצרים כ- 20אחוז מכל הייצור היין השנתי של איטליה. 

זני הענבים הלבנים המפורסמים באיזור זה הם. 

טראביאנו-גרגאנגה-טוקאי-סובניון בלאן. 

היינות המבעבעים המופקים באיזור זה הם בעיקר מהזנים . 

שרדונה -סובניון בלאן-ריזלינג לבן-פינו ג''רגיו. 

היינות האדומים של האיזור הם אכן מאוד מיוחדים וטובים מאוד באיכותם והחבל החשוב ביותר באיזור הוא וואלפוליצ''לה והיין המופק באיזור הוא מהזנים קורבינה-רונדינלה-מוליאנרה. 

היין הבסיסי הפשוט של האיזור נקרא וואלפוליצלה. היין בדרך כלל צעיר רענן ועם ניחוח בולט .זהו יין אשר לא נועד להתיישן ויש להנות ממנו בעודו צעיר. 

באיזור וונטו מופקים שני יינות מיוחדים ובעלי מוניטין באיטליה ובעולם . 

האמרונה יין אדום יבש. 

רצ''וטו יין מתוק המשמש כיין קינוח. 

הענבים המיועדים להכנת שני היינות אילו עוברים לאחר בציר תהליכים מיוחדים שבעקבותיהם עולה משמעותית ריכוז הסוכר הטבעי ובעקבות זאת גם מרכיבי האיכות האחרים. 

תהליך זה כולל את בציר הענבים הנחתם בסלי עץ למספר שבועות . 

בפרק זמן זה מחלק מענבים המים מתאדים והם הופכים כמעט לצימוקים בדומה לתוצאה המתקבלת באיזור סוטרן בצרפת כתוצאה מפעולת פטריית הבוטריטיס . 

ליינות אלו עושר וגודש ומרכיבי איכות וטעם וניחוח בנוסף רמת אלכוהל גבוהה של כ-15-16 אחוז אחד המאפיינים של יינות אילו הם המרירות הנעימה. 

בחבל וולפליצ''לה מייצרים גם יינות מיוחדים הנקראים ריפאסו גם יינות אלו הם אופייניים ובלעדיים לאיזור וונטו . 

בתהליך עשיית יין ריפאסו מוסיפים את היין הוואלפוליצלה הצעיר למיכלים בו נמצאים המשקאים של יין האמרונה משנה שעברה ומתבצת תסיסה מחודשת והתוצאה יין הריאפסו שהוא יין עשיר וגדוש מכלול מרכיבי איכות טעם וניחוח רמת האלכוהל ביין היא 13-14 אחוז. 

יין אמרונה -amarone 

יין אמרונה הוא מיוחד ויחודי באיטליה ובעולם .יין זה שמו הולך לפניו והוא נחשב כאחד מהיינות הטובים והמובחרים שבאיטליה . 

היין מיוצר בחלקו הצפוני של איזור וונטו בסמוך לאיזור טרנטינו בתת איזור וואלפליצ''לה הרכב היין בדרך כלל הוא רונדילנה כ-70עד 75 אחוז מולינארה כ-20עד25 אחוז וקורבינה כ-5עד 7 אחוז . 

ענבים נבצרים בשבוע הראשון של חודש אוקטובר ומוכנסים לארגזי עץ בתוך אולמות מיוחדים למשך כ-150 יום בתהליך זה הענבים מאבדים כ-45 אחוז ממשקלם כתוצאה מזאת גדלה בצורה דרמטית כמות הסוכר הטבעי ומרכיבי האיכות בענב ובתהליך זה לוקחת חלק פטריית הבוטריטיס. 

לאחר תהליך זה נעשה היין ולאחר התהליך היין הולך להתיישן למשך 24-30 חודש נוספים בחביות עץ אלון . 

היין אשר יוצא הוא מדהים ונהדר. 

יינות ריצוטו 

זהו היין המתוק של איזור וואל פוליצלה היין נעשה בדיוק שיטת האמרונה אך לקראת סוף תהליך התסיסה.התסיסה מופסקת כך שביין יש בערך בין 50-70 גרם סוכר טבעי יינות הריצוטו הם יינות קינוח מעולים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה