יום שבת, 8 בינואר 2011

מהי טקילה המשקה הלאומי של מכסיקו

משקה הטקילה הוא מותג המיוצר אך ורק במכסיקו .וזאת רק ב-5 מחוזות אשר מוגדרים כאיזורי הצמיחה הטבעית של שיח האגבה הכחולה .ממנו עושים את הטקילה. האיזורים הם. חליסקו .נאיאריט .טמוליפס. מישואקן. גואנחואטו. והם נמצאים סביב העיר גואדלחרה. חליסקו הוא האיזור המפורסם ביותר .החוק המכסיקני קובע כי המשקה יכול לשאת את השם טקילה. אך ורק אם גידול האגבה הכחולה . הקציר ואיסוף. ובנוסף התסיסה והזיקוק נעשו כולם באחת מן המחוזות. אשר הזכרתי. יש לציין כי כהיום פועלות באישור מיוחד של ממשלת מכסיקו. כ-50 מזקקות של טקילה. ועל כל תוית של כל בקבוק טקילה. מופיע הנום. n.o.m .מספר הזיהוי הרשמי של המזקקה. 

מקור הטקילה. הוא העם האצטקי אשר בנוסף לבניית פרמידות ומקדשים מפוארים .והמצאת השוקולד .ידע לנצל יפה את צמח האגבה הכחולה .ובעיקר את הלב הבשרי של הצמח .כדי לצור משקה אלכוהלי .אשר נקרא פולקה והוא למעשה האב הקדום של הטקילה . 

בעת הכיבוש הספרדי במאה -16 .הגישו אנשי המקום לספרדים את המשקה .והגדירו אותו כמשקה האלים. ובתיאור של מפקד הצבא הספרדי. הוא תיאר את המשקה .טעמנו משקה שנאמר לנו כי היא נקטר האלים האצטקיים. 

משקה נחמד מאוד. הגורם לנו לשכוח את העייפות ולהיות במצב נמשך של אושר . 

אך בהמשך בגלל שהמשקה היה ללא אחוז גבוה של אלכוהל. התחילו לזקק אותו ואז התקבל האלכוהל. אשר התחבב מאוד על ידי הספרדים. וזהו המסקל אשר בעצם הוא עוד משקה .אשר יווצר משיח האגבה הכחולה. 

הטקילה נעשת בשלבים השלב הראשון בהכנת המשקה היא בישול לבבות צמח האגבה הכחולה אשר משקלם יכול להגיע עד 40 קילוגרם ליחידה הלבבות מבושלים בתוך תנורים בטמפרטורה של כ-55 מעלות במשך 24-36 שעות ולאחר מכן מקררים אותם במשך 24 שעות בצורה איטית תוך כדי התהליך מגירים הלבבות נוזל המכונה מי דבש אשר נאסף למיכל מיוחד בתחתית התנור לשימוש מאוחר יותר כתוספת במזקקות מודרניות של מכסיקו . 

לאחר תהליך זה הלבבות המבושלים נעשים סייבים וטעמם מזכיר טעם של בטטה ואז הם עוברים אל מקצצות ומסחטות המוציאות מהם את כל המיץ וזה נאסף במיכלי התסיסה המיץ האיכותי מתחיל את תהליך התסיסה בעזרת שמרים בלבד .ואילו החלק השני כלומר המיץ הפחות איכותי אשר נקבע לפי המומחים עוד בתהליך בו לבבות האגבה היו בתנורים אל נוזל זה מוספים סוכר המסייע לתסיסה במיכלי ענק בני 6000- 8000 ליטר התסיסה נמשכת עד 10 ימים ובסיום מתקבל נוזל שתוכלת האלכוהל בו מגיעה ל-5 אחוז על פי החוק המכסיקני עובר הנוזל זיקוק כפול ולאחר מכן החלק הפחות איכותי מדולל במים מעיינות נקיים ביותר ולעיתים מוספים לנוזל חומרי טעם וצבע או מעט קרמל ואז הוא מבוקבק ויוצא לשווקים . 

וזאת הטקילה העממית. ואילו החלק האיכותי זאת הטקילה .אשר בסופו של התהליך תקרא טקילה רפוסדו. או טקילה אנייחו .וזאת כמובן בהתאם להתיישנות בחביות. אשר נוצרו על ידי עץ הסקויה .ונותנות לטקילה מרקם מיוחד ועושר טעמים. המינימום הנדרש ליישן טקילה הוא שנה .אבל יש סוגי טקילה המיושנים בין 4-8 שנים והם מאוד איכותיות . 

סוגי הטקילה המפורסמים בעולם ובארץ הם פטרון. אשר מגיעה לארץ בשלוש דרגות .בלנקו כלומר לבנה . רפוסדו. ואנייחו. בנוסף יש לציין את הטקילה דון חוליו. גם היא טקילה נהדרת .וטקילה חדשה אשר נחשבת איכותית הגיעה לארץ לא מזמן. היא טקילה פרדו קאלו. בנוסף יש לציין את טקילה סאוזה .ואת טקילה קוארבו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה