יום שבת, 22 בינואר 2011

קצת על סוגי ויסקי מאלט מפורסמים -אשר כדאי לנסות

דלוויני 15המזקקה הגבוהה ביותר בסקוטלנד, בגובה של 326 מטר מעל פני הים דלוויני שוכנת בעמק כאשר הרי המונאדליט מצד אחד והקארינגורמס והגראמפיאנס בצד השני. השם הוא מבטא את המונח הגאיילי "מקום מפגש". הרבה מאוד מהברחת הוויסקי בימים האפלים של סקוטלנד התרחשו בעמק זה. כיום משמש באחת מאבני הבית של "שישית הקלאסיים".סגנון: מאלט ויסקי קל ועדין יחסית ארומאטי מאד עם רמז לעשן קבול וטעמים רכים מאד של דבש עשבים קצוצים ומתיקות דגנית עם סיומת ארוכה. מעושן קלות ויכול לשמש כוויסקי אפרטיפי מצוין.
 רויאל לוכנאגר 12מגיע מהמזקקה הקטנה ביותר בהיילנדס השוכנת בדרום ההיילנדס באזור שנקרא די סייד על גדות הנהר די. המזקקה נוסדה בשנת 1845 בשכנות לטירת בלמורל –בית הקיץ של משפחת המלוכה הבריטית. כאשר הוזמנו השכנים לטעוםמהוויסקי ההתלהבות היתה רבה ובו במקום הכריזה השכנה, שגם נודעה בשם המלכה ויקטוריהעל הוויסקי כוויסקי מלכותי והתואר רויאל התווסף לשמו. סגנון: מניחוחות המרמזים על עוגת פירות ופירות יער מבושלים יחד עם טעמים מתקתקים של שרי, צימוקים, דגנים ועשב רענן. הסיומת מפתיעה וטומנת בחובה עישון עדין ותיבול עשירוויסקי מורכב מאד ומעוגל.
  מורטלך 16המזקקה הראשונה באזור בירת הספייסייד – דאף טאון נוסדה כבר ב-1823 ולמרות שעברה מודרניזציה פעמיים היא עדיין מזקקה יפה מאד. מורטלך הוא וויסקי קלאסי כמו המזקקה שלו, ומייצג נהדר את כל הטוב שבאזור הספייסייד ואת האופי המיוחד של הוויסקיים של אזור זה.סגנון: ניחוחות יבשים של פרחים ,דגנים ומעט עשן, גוף בינוני עד מלא וחלק מאד, וטעמים של שרי, עשן המשתלב עם פירותיות וסיומת ארוכה ויבשה.  קליינאליש 14רקע: המזקקה נוסדה בשנת 1819 בשם "ברורה"  על שם האיזור המקסים המשמש כיום גם כאתי דיג וגולף. על מקור מים בשם "קליימילטון בארן" הזורם דרך שני ערוצי זהב תת קרקעיים, מה שהפך אותו בעבר למוקד משיכה למחפשי זהב.סגנון: הקליינאליש מביא עימו ניחוחות פירותיים עם רמז לדונג ועור ישן המשתלבים עם טעמים מתקתקים המזכירים הדרים, עץ אלון עם איזון של מעט מאד עשן. וויסקי מרתק ומורכב מאד עם איכויות עשירות, רכות וטקסטורה קטיפתית המזכירה דבש ניגר.
  קראגנמור 12רקע: אחד מהסינגל מאלטים הטובים של הספיי סייד המגיע מהמזקקה הציורית בעלת אותו שם. זהו בהחלט וויסקי לאניני טעם אשר נוסדה בשנת 1869 וחובקת הסטוריה ומסורת מעניינת מאוד. המים המשמשים לייצר הן יחסית קשים ונוסיף לזה את המזקקות בעלות הראש הקטום, נקבל וויסקי מיוחד מאוד.סגנון: ארומה מורכבת יותר מאשר לכל מאלט אחר, המשתלבת עם גוף בינוני וטעמים מעודנים המרמזים על עשבים ופירות הכול עם סיומת ארוכה ומהממת.
  גלן אלגין 12במקום בו נהר ה"לוסי" מתקרב לעיירה אלגין יש לפחות 8 מזקקות הידועות בסינגל מאלטים העדינים והמשובחים שלהן. אחת מהן היא גלן אלגין שנוסדה בשנת 1898 על ידי וויליאם סימפסון שהיה לפני כן הדיסטילר של גלן פארקלס. גלן אלגין מייצרת וויסקי מתקתק בעל גוף המהווה מרכיב חשוב לבלנד של וויט הורס. מזקקת "רוח רפאים" שרק לאחרונה ניתן למצוא את הסינגל מאלט שלה מבוקבק באופן סדיר. אחת מאחת עשרה המזקקות שעדיין משתמשות בוורם טוב לעיבוי אדי האלכוהול המעניק להם טעם עמוק ומתוחכם יותר.סגנון: אף שופע הדרים במיוחד דבש ומנדרינות, ניחוחות עדינים מאוד של שרי ועישון. 
   אזור לוולנדמולט השפלה - LOWLAND MALTS11 מזקקות בדרום סקוטלנד רובם ליד העיר גלזגו. מייצרים וויסקי קל גוף ואלה המזקקות העיקריות המשמשות לוויסקי מעורבב. 
  גלנקינצ'י 10המזקקה המיוחדת נמצאת בחווה בעמק יפיפה בסה"כ כ 22 ק"מ מאדינבורו, בין הגבהות הירוקות של למרמיר והחוף. בשנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת מנהל המזקקה היה מאכיל את עדר הבקר בשאריות של הדגנים ושמן של הפרות יצא למרחוק. במקום נמצא גם מוזיאון של וויסקי לתת באותו החדר שפעם הפיקו את השעורה ללתת.סגנון: מאלט ויסקי קליל בעל ניחוחות רכים פירותיים רעננים של לימון ומלון עם טעמים מתובלנים יבשים המזכירים קינמון וג'ינג'ר. הסיומת בינונית מתובלת יבשה עם רמזים לעץ אלון.
 אזור האיילימולט איילי - ISLAY MALTS באיי הדרום של איי סקוטלנד ישנם 8 מזקקות, תוצרתם מיוחדת בטעם חזק של כבול, הם מלאי גוף ומעושנים. קאול אילה 12המזקקה נוסדה בשנת 1846 ליד קו החוף של האי מול האי ג'ורה שנשקף אל אולם הזיקוק של המזקקה הקטנה. פרוש השם הוא הצליל של איילי, המזקקה שוכנת ממש ליד פורט אסקאיג. למרות שהמזקקה המקורית נבנתה בשנת 1846 היא כיום מצוידת במיטב המכשור המודרני.סגנון: טעמיו של הוויסקי עגולים ומרמזים על עישון קל ויבש המתפתח לטעמים עדינים עם מתיקותמאזנת וסיומת ארוכה ספייסית ומעושנת.
סוגי מלאט ויסקי
 איזור האי סקאייטליסקר 10תחשבו על יין קברנה סוביניון האיכותי ביותר כך וויסקי זה נחשב למפלס דרך בכל הקשור לטעימם וארומות. הטועמים אותו מספרים על "פיצוץ טעמים בפה" אכן הוויסקי המיוחד הזה מצליח להתבלט מעל רבים אחרים. המזקקה נוסדה בשנת 1831 והתרחבה לקראת 1900. במרבית חייה זיקקה המזקקה בהליך מיוחד של זיקוק משולש וכבר אז בימים ההם נחשבה מיוחדת ובעלת סגנון משלה. בשנת 1928 חזרה לזיקוק כפול ושודרגה מאוד בשנות השישים.סגנון: וויסקי בעל טעמים מלאים של עשן כבול, מתיקות דבשית ותיבול חזק של פלפל שחור ותבלינים עם סיומת יבשה.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה