יום שלישי, 19 באפריל 2011

יינות יקב ויתקין-יינות ייחודיים ומקוריים מזנים שטרם מימשו את הפוטנציאל הגלום בהם

 ויתקין פינו -נואר 2008 
הרכב זני
100% ענבי פינו נואר שנבצרו במורדות הרי יהודה.

הכרם
ממוקם בערוץ נחל על אדמה גירנית, סלעית ומנוקזת ונהנה מלילות קרירים במיוחד המאפשרים הבשלה מרבית לחומרי הצבע והארומות של העינב. עומס היבול הוגבל והגיע לרמה של פחות מ- 600 ק"ג לדונם.

ביקב הענבים, שנבצרו בבציר ידני, נמעכו בעדינות והועברו לתסיסה במיכלי נירוסטה רחבים. במהלך התסיסה האלכוהולית נערך ערבוב כשלוש עד ארבע פעמים מידי יום. לאחר שהייה של 16 יום על הקליפות, נסחט היין והועבר לתסיסה מאלולקטית והתבגרות למשך 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי בנפח 350 ליטר, עם קלייה האופיינית לבורגונדי, 40% מהן חדשות.

רשמי טעימההרבה אודות לטיפול המושכל ביקב והשמירה על יבול נמוך (פחות מחצי טון לדונם) התקבל יין עשיר ואלגנטי בעל רעננות פירותית, טעמים חדים ומורכבות האופיינית לזן זה, של פרי אדום טרי ופרחוניות.

התאמה לאוכלויתקין פינו נואר  מתאים במיוחד ללווי מנות בשר כבש צלוי וכן גבינות קשות וארומאטיות.
מומלץ לחדרר מעט לפני ההגשה.
טמפרטורת הגשה מומלצת - c°16.

על מנת לשמור על עושר הטעמים שבו, לא עבר היין כל תהליכי סינון והצללה מלבד סינון גס אחד לפני המילוי. מסיבה זאת יכולים להיווצר במשך הזמן משקעים טבעיים שאינם פוגעים באיכותו.

אחסון
בתנאי אכסון נאותים ימשיך להתפתח במשך מספר שנים משנת הבציר.

אלכ. בנפח: 13.8%  |   קלוריות: 76 קק"ל ל-100 גרם 



 ויתקין קריניאן 2007 

הרכב זני 100% ענבי קריניאן.

הכרם
מספר כרמים בוגרים מאזור בנימינה וזכרון יעקב, כולם ללא השקיה.
בזכות טיפולים קפדניים בכרם, זמירה עד בציר, התקבלו יבולים נמוכים במיוחד (350 עד 600 ק"ג לדונם) בעלי צבע עז, מרוכזים בטעמים ובארומות.

ביקב
הבציר נמשך מאמצע ספטמבר עד תחילת אוקטובר. הענבים נמעכו בעדינות והועברו לתסיסה במכלי נירוסטה. מספר פעמים מידי יום נערך Punch Down במהלך התסיסה האלכוהולית. לאחר שהיה של 16-18 יום על הקליפות, נסחט היין והועבר לתסיסה מאלולקטית והתבגרות למשך 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, שליש מהן חדשות.

רשמי טעימההתקבל יין בצבע רובי-שחור סגלגל בעל מבנה מאוזן, סמיך מאוד ומורכב. היין בעל סיומת ארוכה, קשת של ארומות עזות וטעמים מורכבים של שזיף ופטל שחור, עשבי תיבול, מינטיות ואדמתיות.

התאמה לאוכל
ויתקין קריניאן מתאים במיוחד לליווי מנות בשר כבש ובקר מתובלות, וגבינות עזות טעם.
מומלץ לפתוח את הבקבוק לפחות שעה לפני השתייה ולחדרר לפני ההגשה.
טמפרטורת הגשה מומלצת - c°18.

על מנת לשמור על עושר הטעמים שבו, לא עבר היין כל תהליכי סינון והצללה מלבד סינון גס אחד לפני המילוי. מסיבה זאת יכולים להיווצר במשך הזמן משקעים טבעיים שאינם פוגעים באיכותו.

אחסון בתנאי אכסון נאותים ימשיך להתפתח במשך 4-6 שנים משנת הבציר.

אלכ. בנפח: 13.8%   |   קלוריות: 76.2 קק"ל ל-100 גרם 



 ויתקין קברנה פרנק 2007 

הרכב זני
88% ענבי קברנה פרנק מהרי ירושלים, 12% ענבי פטיט ורדו ממורדות הרי יהודה 

הכרםבבציר זה הורכב היין מענבי קברנה פרנק משני כרמים צעירים יחסית וכן מענבי פטיט ורדו מאזור הרי יהודה וגבעות יהודה. הכרמים נטועים על אדמות גיר וטרה-רוסה דלות בחומר אורגאני ומנוקזות היטב. משטר השקיה וטיפולים קפדני מבוצע במטרה לקבל פרי מאוזן ועשיר. לאחר תקופת הבשלה ארוכה וקרירה יחסית נבצרו הענבים לארגזים קטנים בשעות הבוקר המוקדמות והגיעו למערכת קבלת הבציר ביקב. 

ביקבלאחר קבלת הבציר הופרדו הענבים והועברו למיכלי תסיסה רחבים לתחילת תסיסה אלכוהולית בטמפרטורה מבוקרת. מידי יום עורבבו היין והקליפות מספר רב של פעמים לקבלת מיצוי מוגבר של צבע ומבנה. בסה"כ שהו הענבים על הקליפות בין שבועיים וחצי לשלושה. לאחר סחיטה ושיקוע קצר הועבר היין לתסיסה מאלולקטית ומשם, לאחר הרכבת בלנד ראשוני, הוכנס להתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות בנפח 225 ליטר ו-300 ליטר לתקופה של 15 וחצי חודשים. 

רשמי טעימהכבר בשלב זה מפגין היין צבע ארגמן-שחור עמוק, ארומות חדות ובולטות של פרי רענן (דובדבן שחור, קאסיס), פלפל ירוק ובשר מעושן. בשל גילו הצעיר הוא סגור יחסית, אך לאחר אוורור חושף היין טעמים חדים ומרוכזים של פרי שחור-אדום, תיבול ירוק ומעט אניס (האופייניים לזן זה), איזון ורעננות עם סיומת יציבה ומורכבת. 

התאמה לאוכל
ויתקין קברנה פרנק מתאים במיוחד לליווי מנות בשר צלוי, תבשילי קדרה וגבינות קשות. 
מומלץ לפתוח את הבקבוק כשעתיים לפני השתייה ולחדרר לפני ההגשה. 
טמפרטורת הגשה מומלצת - c°18. 

על מנת לשמור על עושר הטעמים שבו, לא עבר היין כל תהליכי סינון והצללה מלבד סינון גס אחד לפני המילוי. מסיבה זאת יכולים להיווצר במשך הזמן משקעים טבעיים שאינם פוגעים באיכותו. 

אחסון בתנאי אכסון טובים ימשיך לפתח מורכבות ועומק במשך 5-7 השנים שלאחר הבציר. 

אלכ. בנפח: 13.6%    |    קלוריות: 75.3 קק"ל ל-100 גרם 



 ויתקין פטיט סירה 2007 
הרכב זני
100% ענבי פטיט סירה שנבצרו במורדות הרי יהודה.

הכרםבבציר זה הורכב היין משני כרמים בוגרים מאזור גבעות יהודה. הכרמים נטועים על אדמות גיר וטרה- רוסה דלות ומנוקזות היטב. הכרמים אינם מושקים וכך מאולצים השורשים להגיע לשכבות הקרקע העמוקות שהן יותר "מינראליות", דבר התורם לאופי החד ולריכוז הטעמים בענבים. עומסי היבול נעו, בשל העדר ההשקיה, בין 250 ל-600 ק"ג לדונם בלבד. הענבים נבצרו לתוך ארגזים קטנים בשעות הבוקר המוקדמות והגיעו למערכת קבלת הבציר ביקב. אשכולות הענבים בזן זה צפופים מאוד ובבציר זה הם היו קטנים מהרגיל. גרגרי הענבים נבצרו כשהם בגודל גרגר אפונה, כך עלה יחס הקליפה/מיץ והעלה את ריכוז היין עוד יותר.

ביקב
לאחר קבלת הבציר הופרדו הענבים והועברו ללא מעיכה למיכלי תסיסה רחבים. לקבלת מיצוי מוגבר של צבע ומבנה קוררו והותססו הענבים במיכל פתוח, תוך שימוש בטכניקת "שבירת הכובע" האופיינית לעמק הרון בצרפת ( (Pigeage. בסה"כ שהו הענבים על הקליפות קרוב לשלושה וחצי שבועות. לאחר סחיטה ושיקוע קצר הועבר היין לתסיסה מאלולקטית והתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות בנפח 300 ליטר למשך 16 חודשים.

רשמי טעימהכבר בשלב זה מפגין היין צבע ארגמן-שחור אטום, ארומות נדיבות, נעימות ובולטות של פרי "מתוק" כחול (אוכמניות), תבלינים מתוקים, מורכבות של אנימליות ופרחוניות. בפה הוא בעל מבנה סגור מאוד בגלל גילו הצעיר אך בהמשך, עם אוורור מתאים, חושף היין מרקם מלא המורכב מטעמים מרוכזים מאוד של פרי שחור-כחול, אופי "בשרי", גוף מלא וסמיך בעל איזון מצוין בין בשלות הפרי, המבנה והרעננות. הסיומת ארוכה מאוד עם מורכבות וחדות טעמים.

התאמה לאוכל ויתקין פטיט סירה מתאים במיוחד לליווי מנות בשר בעלות טעמים בולטים כבשר ציד, כבש או תבשילי קדרה של בשר ביין. בגזרה החלבית יהווה היין ליווי הולם לגבינות קשות וארומאטיות כגון Comte או Pecorino.
מומלץ לפתוח את הבקבוק מספר שעות לפני השתייה ולחדרר לפני ההגשה.
טמפרטורת הגשה מומלצת - c°18.

על מנת לשמור על עושר הטעמים שבו, לא עבר היין כל תהליכי סינון והצללה מלבד סינון גס אחד לפני המילוי. מסיבה זאת יכולים להיווצר במשך הזמן משקעים טבעיים שאינם פוגעים באיכותו.

אחסון 
בתנאי אכסון טובים ימשיך לפתח מורכבות ועומק במשך 8-10 השנים שלאחר הבציר.

אלכ. בנפח: 13.8%   |    קלוריות: 76.2 קק"ל ל-100 גרם 



 ויתקין מסע ישראלי אדום 2009
הרכב זני
סירה, קריניאן ומעט קברנה פרנק.

כרמים
הסירה והקברנה פרנק מגיעים מכרמים ממורדות הרי ירושלים, הקריניאן משיפולי הר הכרמל.

ביקב הענבים נמעכו בעדינות והועברו לתסיסה במכלי נירוסטה נפרדים. במהלך התסיסה האלכוהולית עברו הסירה והקריניאן Punch down מספר פעמים ביום. הקברנה פרנק עבר ערבוב (Remontage) פעמיים ביום.
לאחר שהייה של כ- 15 יום בממוצע על הקליפות, נסחט כל יין והועבר לתסיסה מאלולקטית ושיקוע ראשוני במיכלים. בהמשך עבר להתיישנות והתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי. היין התיישן במשך 10 חודשים בחביות, מתוכן כ- 10% חדשות. כל זן התבגר בחביות בנפרד, בהמשך נערך השילוב.

רשמי טעימההתקבל יין בצבע ארגמן סגלגל מבריק, בעל ארומות אינטנסיביות של שזיף בשל, סיגליות, עשבי תיבול ים תיכוניים פלפל ומעט וניל.
יין בעל מורכבות טובה, גוף בינוני מאוזן וסיומת פירותית נעימה.
הסירה תורמת לפירותיות ופרחוניות ביין, הקריניאן לצבע עז ולטעם פרי עשיר והקברנה פרנק לפלפליות, לגוף ולמבנה.

התאמה לאוכל
מסע ישראלי אדום מתאים לליווי מגוון רב של מאכלים: בשרים צלויים בגריל, גבינות קשות ומאכלים מתובלים.
טמפרטורת הגשה מומלצת- c°16.

אחסון
היין מוכן לשתיה עכשווית מהנה. בתנאי אכסון נאותים ימשיך להתפתח במשך שלוש עד ארבע שנים מהבציר.

על מנת לשמור על טעמיו הפירותיים, לא עבר היין תהליכי ייצוב או הצללה, מלבד סינון גס סמוך לביקבוק. מסיבה זו הוא עלול לפתח במשך הזמן משקעים טבעיים שאינם פוגעים באיכותו.

אלכ. בנפח: 13.5%  |   קלוריות: 74.8 קק"ל ל-100 גרם 



 ויתקין בציר מאוחר 2006
הרכב זניענבי יוהנסברג ריזלינג, ויונייה ופרנץ' קולומברד.

הכרםכרמים הנטועים על אדמה גירית באזור הרי ירושלים.

ביקב
הענבים נבצרו בבציר ידני באמצע חודש נובמבר ברמת הבשלה יוצאת דופן שהגיעה לרמה של 36Brix , והובלו ליקב בשעות הקרירות של היום. כ-20% מהענבים היו נגועים בתופעת הרקב האציל בוטריטיס סינראה, האופייני לאזורים כגון סוטרן, אלזס וגרמניה. פטרייה זו מוסיפה למורכבותו של היין.
התירוש הסמיך נסחט בעדינות במסחטת ממבראנה חדישה. לאחר שיקוע בטמפרטורה נמוכה הותסס המיץ הצלול ביותר בטמפרטורה קרה למשך שישה שבועות, עד הפסקת התסיסה בצורה טבעית כשהיא מותירה רמת סוכר גבוהה יחסית.
בהמשך הושאר היין להתיישן על שמריו, תהליך שהביא להעשרת המורכבות והעצמת הטעמים. היין לא עבר תסיסה מאלולקטית על מנת לשמור את אופיו הרענן.

רשמי טעימההתקבל יין קינוח לבן, ארומאטי, בעל עושר של ניחוחות וטעמים כגון משמש בשל, דבש, פרחים ותבלינים מתוקים. ויתקין בציר מאוחר 2005 הוא יין בעל מורכבות, סמיכות ועומק המאוזנים היטב על ידי חומציות פריכה.

התאמה לאוכל
מתאים ללווי מנות ראשונות עשירות ככבד אווז קונפי, וכן מנות קינוח על בסיס פירות.
נפלא גם כקינוח בפני עצמו.
טמפרטורת הגשה מומלצת - c°8-°6

אחסון יין זה יוצא דופן מבחינת יכולת ההתיישנות שלו. בתנאי אכסון נאותים ימשיך להתפתח ולקבל מורכבות במשך שנים רבות משנת הבציר.

אלכ. בנפח: 10.4%   |    קלוריות: 126 קק"ל ל-100 גרם 

ויתקין פטיט סירה

ויתקין קריניאן
ויתקין קברנה פרנק


ויתקין פינו נואר


ויתקין מסע ישראלי אדום
ויתקין בציר מאוחר 2006

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה