יום ראשון, 12 בינואר 2014

קצת על ויסקי סינגל מאלט ארדבג

קצת על מזקקת ארדבג הסקוטית והוויסקי ארדבג 10.

Ardbeg 10
נקבע כוויסקי הטוב בעולם, בשנת 2008, ע"י המומחה העולמי ג'ים מוריי.

בעל צבע זהוב בהיר עם ארומה ייחודית וחזקה. עשן מתוק, קליפות לימון וליים, שוקולד מריר, ומעט מנטה. עם הזמן הריח מתפתח לניח...
וח מענג של דג מעושן ובייקון פריך לצד פלפלים ירוקים, אננס אפוי ומיץ אגסים.

על החך הויסקי מרגיש סמיך ושומני, ומתפשט במהרה על הלשון. פיצוץ של טעמים מעושנים עם לימון חמצמץ, פלפל שחור, וטופי מתובל בקינמון.
הטעמים המעושנים מתפזרים בהדרגה, וניתן לחוש בטעמי אספרסו, ליקוריץ ומעט אפר ועשן זפת הממלאים את חלל הפה.

הסיומת ארוכה ומתמשכת, מעושנת עם אספרסו, אדמה, אניס, שקדים קלויים, ומעט אפר ולימוניות מאזנת שנשארים בפה דקות ארוכות.
בהרחבה
מזקקת ארדבג שוכנת בצידו הדרומי של האי איילה (Islay) הידוע בויסקים המעושנים והכבוליים שלו, הנמצא לחופה הדרום-מערבי של סקוטלנד.


המזקקה נוסדה בשנת 1815, ופעלה בהצלחה והיקף ייצור גדול יחסית - בעיקר כמרכיב המספק טעם מעושן וכבולי בבלנדים. אך בתחילת שנות ה-80, עם דעיכה בשוק הוויסקי העולמי, המזקקה הפחיתה את פעילותה ונסגרה בשנת 1983. המזקקה נפתחה שוב בשנת 1989 וחזרה לפעילות מצומצמת, עד שבשנת 1997 נקנתה ע"י בעלי גלנמורנג'י ועברה שיפוץ מקיף.

שילוב של זיקוק איכותי, רעיונות שיווק יצירתיים וחדשניים, וביקורות מהללות לויסקים שזוקקו בשנות ה-70 (לפני הסגירה), הובילו להתחזקות ארדבג כויסקי מוביל ובעל מוניטין.

כיום ארדבג הינה אחד ממותגי הויסקי הנחשקים ביותר בעולם, ולה קהל מעריצים אדוק. לארדבג קהילת חברים "Ardbeg Comittee" המקבלים הזמנות בלעדיות לרכוש בקבוקים חדשים ומיוחדים היוצאים מדי שנה, והופכים מיידית לפרטי אספנות.

מזקקת ארדבג, כמו גלנמורנג'י, שייכת לתאגיד היוקרה לואי ויטון - מואט - הנסי (LVMH).
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה