יום ראשון, 19 בינואר 2014

קצת על ויסקי גלנמורנגי מהסינגל מלאט המפורסם בעולם

קצת מידע על מזקקת הוויסקי המפורסמת גלנמורנג'י.

מזקקת גלנמורנג׳י שוכנת באיזור ההיילנדס, בעיירה Tain הנמצאת בחופה הצפון מזרחי של סקוטלנד
מזקקת הוויסקי גלנמורנג'י הוקמה בשנת 1820, וההיתר להקמת מזקקה לוויסקי התקבל 20 שנה מאוחר יותר, אך העדות ה...
כתובה ראשונה לייצור וויסקי באזור היא משנת 1703. במאה וחמישים השנה מאז קבלת ההיתר היו לגלנמורנג'י 6 מנהלי מזקקה בלבד, דבר המלמד יותר מכל על החשיבות שמייחסים בגלנמורנג'י למסורת.

גלנמורנג'י הוא כיום אחד ממותגי הוויסקי מאלט המובילים בעולם, והמיבנים המשמשים את המזקקה הורחבו והותאמו על מנת לעמוד בביקוש, אך הרוח והאווירה השוררים בחווה בה מיוצר הוויסקי השתנו אך מעט במאה וחמישים השנה האחרונות. יתר על כן, התהליך שלפיו מיוצר וויסקי בגלנמורנג'י זהה היום כמעט לתהליך בו יוצר הוויסקי החוקי הראשון.

מיקומה של מזקקת הוויסקי גלנמורנג'י נקבע בשל קרבתה למקורות מים מתוקים. המים המשמים לייצור הוויסקי מקורם במעיינות הטלורג׳י, הנמצאים במרחק של כשני קילומטר מהמזקקה. המים מקורם בגשם שירד בהרי טיין (Tain). המים מחלחלים דרך שכבות אבני הגיר ואוספים אתם מינרלים יקרים בדרך, בתהליך שיכול להימשך עד 100 שנה. המים נחשבים כמרכיב החשוב ביותר המבדיל בין וויסקי מאלט אחד למשנהו, ולכן רכשו אנשי גלנמורנג'י את כל אגן הניקוז של המעיין, המשתרע על שטח של קרוב ל – 3,000 דונם.

תהליך הייצור של הוויסקי בגלנמורנג'י הוא ייחודי בשל השימוש בדודי הזיקוק הגבוהים ביותר בסקוטלנד. דודים אלו, המגיעים לגובה של מעל 5 מטר, מבטיחים שרק התזקיקים הקלים והטהורים ביותר עוברים את השלב הזה.

השלב האחרון בייצור הוויסקי, ויש שאומרים החשוב ביותר, הוא היישון. החביות מעניקות לוויסקי חלק חשוב מאוד מאופיו. מסיבה זו מקפידים בגלנמורנג'י על איכות החביות בהן מיושן הוויסקי הנושא שם זה.

החביות המשמשות ליישון הוויסקי של גלנמורנג'י מיוצרות בארה"ב מעץ אלון אמריקאי לבן, לפי המפרטים המדויקים של גלנמורנג'י. החבית המוכנה עוברת תהליך של עישון, ואז ממולאת בוויסקי מסוג בורבון למשך 4 שנים. תהליך זה משחרר את המתיקות הטבעית של העץ , ורק אז, לאחר הורקת הברבון כמובן, היא מועברת לסקוטלנד.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה